Paulina Rezmer
Senior PR Specialist w OLX

Odpowiedzialność biznesu za planetę dotyczy każdego, operującego na rynku przedsiębiorstwa - w tym tego z sektora e-commerce. Paulina Rezmer, Senior PR Specialist w OLX, dzieli się doświadczeniami swojej firmy.

W jaki sposób o środowisko dbać może platforma, pośrednicząca w wymianie towarów? 

OLX pomaga dbać o środowisko na co dzień dzięki swoim użytkownikom, którzy od lat korzystają z ogłoszeń lokalnie i po sąsiedzku. Nasz serwis odwiedza w miesiącu 13 mln osób, a więc w praktyce korzysta z niego co trzeci Polak. Każdy z użytkowników dzięki naszej platformie każdego dnia może dokonać wyboru np. między sprzętem nowym, ze sklepu, a używanym, któremu ktoś chce dać nowe życie. Proszę pomyśleć o wszystkich ubraniach, meblach, zabawkach, czy sprzętach sportowych, czy elektronicznych, które - zamiast trafiać na śmietnik - dzięki naszej platformie przechodzą z rąk do rąk i służą latami.

Bioróżnorodność to hasło, które często kojarzy nam się z egzotyką, gatunkami ginącymi w Puszczy Amazońskiej, czy z Wielką Rafą Koralową. Tymczasem o wspieraniu jej na lokalnym gruncie warto myśleć jak o konsekwencji naszych codziennych wyborów. Nasi użytkownicy - mniej lub bardziej świadomie - robią to od dekady, a my po prostu dajemy im do tego narzędzie. Jak konkretnie? Weźmy przykład remontu i wyposażenia mieszkania. Wystawiam na sprzedaż stare meble, a jednocześnie szukam używanych, z duszą, do renowacji. Skorzysta na tym kupujący, sprzedający i środowisko, bo właśnie uniknęliśmy produkcji kilku odpadów. Ale na tym nie koniec, bo kilkaset zaoszczędzonych w ten sposób złotych mogę przecież wydać na bardziej wydajny energetycznie sprzęt AGD, czy kupić za nie owadopylne rośliny od sąsiada? 

A jeśli już mówimy o sąsiadach, to chyba największą przysługę bioróżnorodności oddają użytkownicy naszej kategorii Ryneczek. Pod tą skromną nazwą kryją się dziesiątki tysięcy produktów spożywczych i płodów rolnych wyprodukowanych przez lokalnych dostawców: owoce starych odmian, staropolskie wędliny, czy swojskie przetwory, warzywa z małych, ekologicznych gospodarstw rolnych. By je zdobyć, często za mniej niż połowę sklepowej ceny, czasami naprawdę wystarczy pójść osiedle obok albo pojechać do pobliskiej wsi. Korzysta na tym nasz portfel i środowisko, bo przecież najbardziej ekologiczny produkt to ten ze swojskiej, małej uprawy czy hodowli.

Nasze wybory służą środowisku, czy się tym przejmujemy, czy nie. Konsola do gier czy telewizor z drugiej ręki to o ileś mniej zużytego surowca. Oddane czy sprzedane ubrania to ileś mniej litrów wody zużytej na produkcję materiału. OLX to tak naprawdę tylko i aż narzędzie do tego, by tych wyborów dokonywać każdego dnia.

Jakie prowadzili Państwo działania, wzmacniające świadomość swoich użytkowników w kwestiach środowiskowych? 

Jako największy serwis z ogłoszeniami lokalnymi w Polsce chcemy brać odpowiedzialność przede wszystkim za edukowanie naszych użytkowników, których  każdego miesiąca mamy kilkanaście milionów. Jednocześnie ton, w jaki od zawsze komunikuje się nasza marka, jest zdystansowany i pełen humoru. Właśnie dlatego w lutym tego roku zdecydowaliśmy się przeprowadzić kampanię edukacyjną Ekoziomale, która miała uczulać na problem smogu. W ramach kampanii z  legendarnym duetem T-Raperów znad Wisły nagraliśmy "Antysmog song", który w zabawny sposób nie tylko piętnował złe nawyki, ale też - co ważniejsze - mówił o tym, jak je zmienić. Przygotowaliśmy quiz i scenariusze lekcji o smogu. Nasz utwór śpiewała szkolna młodzież, znalazł się nawet na liście przebojów radiowej "Trójki". Na portalu Facebook utwór odtworzono prawie 4 mln razy, na Youtube - ponad 1,6 mln. Nie we wszystkich sprawach możemy jako marka zabierać głos, by uniknąć pułapki greenwashingu, ale tam, gdzie mamy coś do powiedzenia, nasz komunikat wybrzmiewa z całą mocą.

Ideą serwisu OLX jest wymiana i sprzedaż towarów lokalnie i po sąsiedzku, dlatego latem 2019 roku to, co działa online postanowiliśmy na miesiąc przenieść do fizycznej rzeczywistości. Przed największą galerią handlową w Wielkopolsce stanął butik charytatywny, do którego każdy mógł przynieść rzeczy, których już nie potrzebuje. My wystawiliśmy te przedmioty do sprzedaży umożliwiając w ten sposób swoisty recykling ubrań, artykułów małego AGD, małych mebli, książek, czy zabawek. Żaden z tych przedmiotów, zbędnych w domach Wielkopolan, nie musiał trafiać na śmietnik, bo u nas znajdował nowego właściciela. Dodatkową korzyścią z tej akcji było przeznaczenie podwojonych przez nas środków ze sprzedaży na wsparcie dziecięcego szpitala ortopedycznego. W ten sposób mogliśmy ufundować potrzebującym klimatyzację, która nie tylko pozwoliła poprawić komfort pacjentów, ale też realnie zmniejszyła wydatki na środki opatrunkowe, a więc pośrednio zmniejszyła ilość produkowanych przez szpital odpadów.

Jak – w swoim codziennym działaniu – realizują Państwo zasady zrównoważonego rozwoju? 

Serwis OLX jest częścią Grupy OLX, która na całym świecie zatrudnia ponad pięć tysięcy osób. W Polsce, gdzie pracuje ponad 500 osób, nasze biura mieszczą się w certyfikowanych, zielonych biurowcach.  Ich lokalizacja i organizacja sprawia, że do pracy można bez problemu dojechać komunikacją miejską albo rowerem, co odciąża środowisko. Woda opadowa z dachów naszych biurowców służy do podlewania roślinności wewnątrz budynku, a biuro zorganizowane jest tak, by zużywać jak najmniej energii cieplnej i elektrycznej, do oświetlenia. W tym roku wpadliśmy na pomysł, by na tarasie zorganizować przyjazny zapylaczom ogród ziołowo-warzywny i choć plany pokrzyżował nam koronawirus, na pewno wrócimy do realizacji tego pomysłu w kolejnym sezonie.